Vanaf volgende week maakt de stad werk van een knip in de Vinkstraat. Die komt er ter hoogte van de Esptweg. Om het sluipverkeer helemaal de kop in te drukken wordt een tweede knip in de Roekstraat ingevoerd. De twee woonwijken Esptweg en de Roekstraat worden hierdoor van elkaar gescheiden. De bewoners van Ten Moortele voelen zich de dupe, want zij verwachten meer autoverkeer en bestuurders die té hard rijden.
Tijdens een druk bijgewoonde bewonersvergadering in Ter Coose – de maximum door de coronamaatregelen toegelaten 60 aanwezigen – hebben de burgemeester en de stadsdiensten nu geopteerd om de (schuine) knip in de Vinkstraat-Esptweg een kans te geven.
“Vanaf het begin van de Vinkstraat worden op één dag 800 wagens geteld. Velen rijden wat verder te snel. Zelfs 15 procent rijdt sneller dan 45 km per uur, in een zone 30. Wanneer we in het najaar de nieuwe trajectcontroles gaan invoeren in Leest-centrum, zijn we zeker dat het sluipen in de Vinkstraat nog gaat toenemen. Daarom testen we de stop nu uit. Eind september hebben we meer vergelijkbare cijfers en beslissen jullie of de stops definitief worden”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+).
Kanonnenvlees
Het stadsbestuur kreeg de voorbije weken heel veel reacties op de snelheidsduivels die door de Vinkstraat vliegen. De reacties waren soms zeer confronterend. “Onze kinderen zijn geen kanonnenvlees”, om er maar eentje te noemen zei de burgemeester.
Om het sluipverkeer nog meer aan banden te leggen, voert de stad nog een bijkomende stop uit door de twee achterliggende woonwijken van elkaar te scheiden.
“Maar wij zijn de dupe van al deze ingrepen, want nog meer auto’s gaan hun weg zoeken in Ten Moortele, een straat waar de basisschool De Spiegel is gevestigd. De bewoners van de wijk Roekstraat gaan we door onze straat zien rijden naar het dorp. En ook al het verkeer dat van de Juniorslaan het bordje ‘plaatselijk verkeer’ negeert zal in onze straat een uitweg zoeken. Misschien moeten we nog een rood verkeerslicht in de Vinkstraat invoeren”, klonk het tijdens de bewonersvergadering.
De commotie tijdens de vergadering liep soms hoog op. Eén van de bewoners van de Vinkstraat kreeg het zelfs helemaal op haar heupen. Ze bedankte voor de verloren tijd en koos voor de uitgang.
Burgemeester Vandersmissen benadrukte dat er in alle straten zone 30 geldt en dat de ingrepen gaan gebeuren met veel snelheidscontroles, ook toezicht op het respecteren van de bordjes ‘plaatselijk verkeer’. Maar niets doen en blijven wachten tot het helemaal uit de hand gaat lopen in de Vinkstraat, kan ook niet vindt de burgemeester.

Schoolstraat
Ten Moortele mag zich wel de dupe noemen in de ingrepen die op til staan. De straat met een basisschool waar kinderen veelal op de rijbaan naar huis fietsen.
“We gaan met de schooldirectie in overleg gaan. Waarom zouden we er geen schoolstraat van kunnen maken, met een kiss & ride zone (zoenzones)”, stelde burgemeester voor. Een K&R-strook is een zone waar ouders stoppen met de wagen om hun kinderen aan de schoolpoort af te zetten of op te halen.
Iemand van de bewoners had vernomen dat de zaakvoerder van Proxi Delhaize hier graag aan wil meewerken door zijn parking daarvoor ter beschikking te stellen. “We gaan dit samen met de school serieus bekijken. Maar toegeven, Ten Moortele gaan we zeer nauw opvolgen. We opteren om het tweerichtingsverkeer te behouden, omdat dit op zich al een afremmer is om snel te rijden”, gaf de burgervader nog mee.

Afbeelding: Alternatieve knip aan Ten Moortele
In overleg met de bewoners van Ten Moortele kwam gemeenteraadslid Yves Selleslagh (N-VA) op de proppen met een alternatieve (geen schuine, maar rechte) knip waarbij de Vinkstraat, ter hoogte van Ten Moortele een doodlopende straat zou worden.
“Hiermee wordt sluipverkeer en te snel rijden in de Vinkstraat permanent aangepakt. Tellingen zijn niet langer nodig, maar ook geen controles meer. De bewoners gaan zich daar veel veiliger voelen. We gaan hiermee in op de bezorgdheden van de bewoners Ten Moortele. We vermijden ook overdreven snelheid bij het links afdraaien vanuit Ten Moortele naar de Vinkstraat. Hulpdiensten kunnen met een sleutel aan de paaltjes altijd door. Waarom dit niet proberen ?”, aldus het Leestse gemeenteraadslid.
Schuine stop
Burgemeester Vandersmissen benadrukt dat hij met de bewoners heeft afgeklopt voor een proefopstelling met de schuine stop en de knip in de Roekstraat. “Dit gaat vanaf volgende week maandag in voege. Wat het voorstel van collega Selleslagh betreft: uit de tellingen blijkt dat het stuk van de Vinkstraat tussen Ten Moortele en Molenstraat vandaag het meeste verkeer moet slikken. Daarom willen we het verkeer weerhouden om de Vinkstraat, aan de Molenstraat in te rijden. Dankzij het doodlopende karakter, zal het verkeer hier drastisch minderen. Ook de doorsteek van Ten Moortele naar Vinkstraat richting Molenstraat wordt vaak gemaakt, wat het sluipverkeer in stand zou houden. De lus die nu nog mogelijk zal blijven (inrijden Vinkstraat aan Juniorslaan en via Ten Moortele uitkomen in de Dorpstraat) is een veel minder aantrekkelijke sluiproute. Maar zoals gezegd tijdens de vergadering, zullen we de drukte in Ten Moortele van dichtbij in de gaten houden”, besluit van de burgemeester.

Eind september gaan de bewoners rond de stops zelf de knoop moeten doorhakken. Maar de paaltjes komen er vanaf maandag 21 juni aan. (LDN)